Hop til hovedindhold
4. april 2025
  • El

Strammere regler skal beskytte elkunder mod vildledende markedsføring


Forsyningen hilser nye initiativer mod useriøse elleverandører velkommen.

 

Regeringen præsenterede den 3. april nye tiltag, som kan medføre karantæne og bøder for elselskaber, der vildleder kunder og bryder markedsføringsloven.

 

”Vi er rigtig glade for, at der nu bliver strammet op på området, og vi håber, at regeringens nye initiativer gør det mere trygt at være elkunde i Danmark. Vi har tidligere italesat problematikken overfor myndigheder, brancheorganisation og i medierne, da vi gentagne gange har oplevet, at vores kunder er plaget af telefonsælgere fra elselskaber. Nogle elleverandører overfører endda kunder fra andre selskaber - uden kundens vidende”, fortæller Kathrine Bech Fanøe, markedsspecialist hos Forsyningen. Derfor hilser Forsyningen også de nye initiativer velkommen, som forhåbentlig vil gøre tilværelsen vanskeligere for de useriøse elleverandører.

 

Regeringens 9 initiativer

1.      Karantæne fra DataHub (system, der indeholder data over danskernes elforbrug)

2.      Bøder og sanktioner

3.      Adgangsbarriere

4.      Opstramning af aconto-regler

5.      Telefonsamtaler optages og kan bruges som dokumentation

6.      Kunder skal godkende nye elaftaler med MitID

7.      Krav om kontraktresume

8.      Øget gennemsigtighed

9.      Bedre mulighed for kontrol af regning

 

Kilde: Green Power Denmark

 

Du kan læse mere om initiativerne, og hvad de betyder for dig i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets pjece.  

 

Værdier skaber tillid hos kunderne

Hos Forsyningen har det især været udfordrende, når aggressive fupsælgere skaber mistillid og er med til at give branchen et dårligt ry.

”Det er vanskeligt at repræsentere den ansvarlige del af elmarkedet og undgå at blive ”sat i samme bås”, når nogle sælgere helt uden skrupler tager ulovlige metoder i brug. Vi arbejder for at sikre vores kunder en så lav elpris som mulig samtidig med, at vi holder fast i vores værdisæt om, at kunderne skal opleve gennemsigtighed, troværdighed og et højt serviceniveau”, slutter Kathrine Bech Fanøe af. 

 

Har du spørgsmål eller har fået lignende henvendelser, er du velkommen til at kontakte Forsyningen tlf. 9829 9000 eller via kundeservice@forsyningen.dk.